Isnin, 7 Januari 2013

Kisah Budak Kampung Aki Dan Jiman - Bhgn 1

Kisah sahabat baik yang tinggal berjiran sedang asyik bermain kejar-kejaran sambil melastik burung yang berterbangan berdekatan dengan dusun Atok Anjang. Dan mereka tidak sedar akhirnya mereka tersasar dari laluan biasa yang mereka lalui. Aki dan Jiman berfikir jika menyusuri sungai mereka pasti jumpa jalan keluar. Bermain melastik burung hingga terlalai masuk jauh kedalam hutan. Aki berbadan gempal, Jiman bertubuh sederhana. Sedang Aki memikirkan jalan untuk keluar, Jiman bersuara " Aki, nanti kau kasi tahu bapa aku, aku minta maaf sebab masa aku curi duit dia didompet, aku nampak gambar aweknya. Bagitahu gambar tu pun aku curi sekali bikin kenangan kalau aku mati dalam hutan ni". Aki pula bersuara, " Jiman kalau aku mati kelaparan dalam hutan ni,kau bagitahu atuk aku, aku minta ampun sebab keluarkan gambar awek dia dari dompetnya dan masa aku kembalikan duit yg kau curi dari bapa kau tu dalam dompet bapa kau, aku letakkan gambar awek atuk aku dalam dompet tu, kau bagi tahu ya". Dengan selambanya, Jiman menjawab " OK!".. sebenarnya dia tidak faham cerita si Aki dan sebenarnya juga mereka tidak sesat cuma mereka berada hanya satu kilometer dari rumah, hanya minda mereka mengatakan mereka sudah sesat. Itulah asyik bermain hingga maghrib.

Karya,
Leeza Japri

Tiada ulasan:

Catat Ulasan