Isnin, 7 Januari 2013

Kisah Budak Kampung Aki Dan Jiman - Bhgn 2.

Aki berlari menuju kerumah Jiman. Hari ini dia berpakaian kemas kerana mengikuti bapanya ke Pekan untuk membeli belah.
" Jiman ! oh Jiman ! kau mau ikut aku kah?" sambil membetulkan kemeja yang dipakainya.
" woi Aki, semat pulak kau hari ini, mau pegi mana?" Jawab Jiman.
" ke bandar ikut bapa shopping, ayuhlah ikut aku, jangan bawa duit, bapaku banyak duit tapi kau jangan curi ya!"..amaran Aki yang disambut dengan jeliran lidah Jiman.
"Iyalah, aku bersiap dulu".. dengan gembiranya Jiman bersiap dengan sehabis handsomenya sambil bernyanyi riang. Setelah memberitahu kepada emaknya, Jiman keluar mengikuti Aki. Aki dan Jiman jarang ke bandar. Dunia mereka hanya dirumah, sekitar kampung, melastik burung dan bermain. Ini kerana taraf hidup keluarga mereka yang tidak menentu rezekinya dan bukanlah orang senang. Bapa Aki pula hanyalah sebagai pemandu lori ganti dan hari ini bapa Aki menerima gaji.
Kereta Datsun model lama kepunyaan bapa Aki membawa mereka bertiga kebandar untuk membeli keperluan dan beberapa barangan yang lain. Kelihatan sungguh gembira yang tidak terkata Aki dan Jiman. Dibelikan aiskrim, dibelikan Kasut Croc tiruan mereka bersorak dan dipakai terus. Dibelikan makanan ringan dan coklat mereka tertawa riang. Aki dan Jiman merasakan bahawa hari itu adalah syurga buat mereka berdua. Jam menunjukkan angka 8.00 malam, bapa Aki membawa mereka pulang. Sepanjang jalan, lampu-lampu jalan menerangi jalan kiri dan kanan. Deretan kedai terang benderang begitu juga dengan rumah-rumah orang. Tiba-tiba suasana menjadi gelap!.. Aki bertanya pada bapanya dan bapanya memberitahu bahawa bekalan elektrik terputus seluruh kampung. Tiba-tiba Jiman bersuara,
" Aki ! bagus betul kereta bapa kau ni kan, semua lampu tiada, tapi kereta bapa kau tidak pula mati karan. Eh! nanti aku suruh bapa beli kereta beginilah ada lampu kalau mati karan!.." Aki dan bapanya tergelak.. Alahai Jiman..Jiman..inilah kalau budak yang jarang naik kereta dan tidak peka pada keadaan. Kesian kau Jiman.


karya,
Lezaa Japri

Tiada ulasan:

Catat Ulasan